Další projekty ::   [ LogaOnline.cz ] ::   [ Market-hall.cz ] ::   [ Game-hall.cz ] ::
:: HLEDEJ ::
 
:: MENU ::
 
:: HRÁČSKÝ SLOVNÍK
 
:: REKLAMA ::

 
 
:: TOP-LIST ::

TOPlist 




 



Flight Simulator 2004: A Century of Flight
A. Nastavení
U této hry je důležité vhodné nastavení zobrazení a reality. Je lepší ubrat detaily, aby se vám hra nesekala, protože by se vám zhoršilo ovládání. Realitu doporučuji si nastavit na maximální, ale nevypínejte Autorudder (snad jsem to napsal dobře, hru mám totiž v češtině), neboli automatickou směrovku - pokud nemáte letecké pedály, velmi by se vám zhoršilo ovládání na joysticku nebo na klávesnici. Osvědčilo se mi také vypnout Aircraft stress (opět nevím, jestli je to dobře). Je to třetí tlačítko shora v prvním oddíle vpravo (letecké havárie). Vypne vám poruchu letadla při velkém přetížení. Doporučuji to proto, že když si stáhnete z netu nějakou stíhačku, tak vám třeba při ostré zatáčce ve velké rychlosti, kterou by to letadlo normálně vydrželo, hra restartuje let s nápisem Aircraft Overstressed. Doporučuji si také koupit joystick (jen pokud ho nemáte).

B. Ovládání
1) Přímý let
Ovládání za normálního letu nemusí být tak jednoduché, jak se zdá. Abyste letěli rovně bez stoupání nebo klesání, bez zatáčení a bez změn rychlosti, můžete použít autopilota, kterého popíši níže, nebo letadlo můžete řídit ručně, což je jistě zábavnější, ale také složitější. Musíte si uvědomit, že směr vašeho stroje neovlivňujete jen vy, ale i vítr, vyvážení a rychlost. Zatočíte-li, musíte si na variometru všimnout, že měníte i výšku, je proto nutné změnit i náklon. U rychlejších letadel se změna výšky týká i rychlosti. Zpomalíte-li, musíte zvednout nos, nebo vytáhnout klapky, takže když zrychlíte, nos musí dolů. Vyvažování není nutné, používáte-li klávesnici, ale používáte-li joystick, měli byste vyvažování používat. Mohlo by se vám stát, že dáte joystick rovně a poletíte nahoru nebo dolů. Po vyvážení by vám letadlo mělo letět co možná nejrovněji. Potřebujete-li přibrzdit, například při klesání, použijte vzdušné brzdy Spoilers. To je tak vše, o tomhle se toho zase tolik napsat nedá, je to hlavně o citu, zkušenostech a letadle.

2) Pojíždění
Při pojíždění můžete mít v ostrých zatáčkách hlavně s většími letadly problémy zatočit a musíte použít kromě kormidla differential brakes ([F11] a [F12]). Jsou to brzdy, které zastaví jen levé nebo pravé kolo a umožní ostré otočení. A kdyby nepomohlo ani tohle, tak zkuste jednomu motoru ubrat tah a tomu druhému přidat výkon. Chcete-li doleva, musíte levému motoru dát tah nula a pravému přidat. Pokud chcete letadlo zastavit na delší dobu, aby se nerozjelo, použijte parkovací brzdy ([Ctrl] + [.] (tečka)). Odbrzdit je můžete tečkou, která funguje i jako brzdy (musíte držet). Pokud jste zaparkovaní u GATE a potřebujete vyjet, musíte se nechat vytlačit pomocí kláves [Ctrl] + [P]. Pokud pojíždíte, doporučuji vypnout přistávací světla (landing lights) a nechat zapnuté jentaxi lights. Samozřejmě nechte zapnuté všechny ostatní.

3) Ovládání motorů a vrtule
Chcete-li přidat, zvyšte tah a chcete-li ubrat, tah snižte. Toto platí u proudových letadel, ale u vrtulových je to těžší. Zde ovládáte otáčky, úhel listů vrtule a palivovou směs. Otáčky jsou jako tah. Přidat zrychlí, ubrat zpomalí. Úhel listů vrtule. V této hře jsem to nikdy nepotřeboval použít, ale ve skutečnosti by měl být úhel při startu malý, aby nebyl motor bržděn, což by způsobilo dlouhý rozjezd. Při stoupání se může trochu zvětšit a při letu, kdy má letadlo rychlost, může být maximální. Směs. Na zemi by měla být maximální, ale ve větších výškách si můžete všimnout poklesu otáček. Je to proto, že ve velkých výškách je méně kyslíku a motor míchá mnoho paliva a málo vzduchu, ve kterém je ještě málo kyslíku, což způsobuje špatné spalování. Je proto nutné ubrat směs, aby motor bral více vzduchu a tím víc kyslíku. Díky tomu se zvednou otáčky na maximum. POZOR ! Když dáte směs na moc málo, tak vám zhasne motor !

4) Start a přistání
Na startu se toho moc zkazit nedá, nemáte kam spadnout a do čeho narazit. Stačí dát plyn na plno a nastavit klapky podle toho, jaké máte letadlo. Pak jen stačí nesjet z dráhy, počkat až letadlo nabere startovní rychlost a pak začít stoupat. Zatáhněte podvozek co nejdříve, ale ne moc brzo, ať náhodou nespadnete na břicho. Pokud byste začali zasouvat podvozek moc brzo a ještě než by se zasunul byste narazili do země, mohlo by se vám stát, že se zasekne a nepůjde ani tam ani tam. Toto se vám může stát také když narazíte prudčeji, ani nemusí být podvozek v pohybu. Přistání je komplikovanější. Musíte letadlo držet v rovině, udržovat rychlost klesání a rychlost. Čtyři světla u dráhy vám ukazují, jak jste vysoko. Čtyři bílé znamenají, že jste vysoko, čtyři bílé moc nízko. Musí vám svítit dvě bílé a dvě červené. Vzálenost od dráhy vám siglalizuje OMI. Jsou to tři kontrolky - modrá, oranžová a bílá - a každá se rozsvítí, když ji přelétáte. Znamená to Outer marker, Middle marker a Inner marker. Outer je nejdále, Middle je blíž a Inner je na prahu dráhy. Musíte mít samozřejmě spuštěné klapky, jinak by jste letěli rychle a buď by vám nevydržel podvozek nebo byste nezabrzdili. Dávejte si také pozor na tzv. větrné střihy. Je to vítr, který vane u země. Na velkých letištích, kde mají hodně drah, jsou v takových případech otevřeny ty, které jsou co nejvíce proti větru, abyste měli vůči zemi co nejmenší rychlost a aby vás vítr neodfoukl mimo dráhu. Na menších letištích do vás může vítr vát i z boku a takové přistání je už docela ostré, hlavně pro menší letadla, kdy vás to může odfouknout úplně vedle a ještě to s vámi praštit o zem.

5) Brždění
U letadel, která nemají zpátečku (to jsou hlavně menší letadla) dejte motor na tah nula a počkejte až zastaví, brzdy používejte co nejméně. Pokud vidíte, že byste přejeli, použijte brzdy dříve. U letadel, kde je možnost zpětného tahu (hlavně prudové a turbovrtulové), ho dejte okamžitě po dosednutí všech kol. Pod rychlostí 60 uzlů dejte tah nula a použijte brzdy. Pokud vidíte, že byste přejeli, použijte brzdy dříve. Vždy když to jde, dejte na 100% vzdušné brzdy po dosednutí zadních kol a použijte je až do úplného zastavení. Řekne-li vám ŘPL (řídící letového provozu) "Turn next taxiway", nezastavujte úplně a až pojedete pomalu, zatočte hned, ale ne dřív, něž pojedete rychlostí asi 15 uzlů. V zatáčce byste se naklonili a mohli byste zavadit křídlem o zem. Pak můžete pojíždět tak, jak jsem popsal předtím, ale měli byste vytáhnou klapky. Chcete-li odstartovat s kluzákem musíte použít posuvný mód pomocí klávesy [Y]. Pak stačí [F4] a zvednete se [F2] a zastavíte apod. Toto vše je pouze orientační, u každého letadla je to jinak a je nutné se podívat do REFERENCE pomocí klávesy [F10].

6) Autopilot
Autopilot vám usnadní dlouhé lety. Tady popíši základní funkce.
NAV/GPS - Přepíná jestli se bude NAV řídit podle frekvence na NAV radiu, nebo podle GPS.
F/D - Na horizontu vám naskočí barevný kříž nebo špička. Vaším úkolem je dostat střed horizontu do středu kříže. Letíte-li rovně, třeba ve výšce 9000ft a na autopilotovi nastavíte výšku 15000ft, ale nezapnete ho, tak si všimnete, že se ta vodorovná čára zvedá. Měli byste zvednout nos do toho kříže, pak budete stupat nastavenou výškou až do těch 15000ft. Jednoduše. Je to k tomu, abyste mohli letět přesně i bez autopilota, ale hodnoty do něj nastavovat musíte.
A/T - Musíte zapnout, chcete-li použít IAS/MACH.
A/P - Musíte zapnout, chcete-li použít NAV, HDG, ALT, atd.
NAV - Navádí vás na radiomaják nebo letiště podle GPS nebo frekvence na NAV radiu.
HDG - Nastavíte směr (kurs) a autopilot poletí stále tímto směrem.
APR - Na NAV radiu musíte nastavit frekvenci dráhy a musíte namířit letadlo na tu dráhu, kterou jste nastavili, ale musíte mít i výšku jak je popsáno předtím. To je mít dvě bílá a dvě červená světla.
IAS/MACH - Zde nastavíte rychlost. Buď v uzlech IAS nebo v mach MACH
ALT - Nastavíte výšku a autopilot bude stoupat nebo klesat rychlostí, jaká je uvedena na displeji Vertical speed. Výchozí nastavení je 1800ft/min (stop za minutu). Dá se změnit, ale nepřežeňte to, autopilot by zvedl nos, vám by došla rychlost a šli byste dolů.
BC - Na toto jsem ještě nepřišel, jestli někdo víte, tak mě doplňte.
LVL - Po zapnutí bude držet letadlo v rovině, aby nezatáčelo, ale nahoru a dolů si musíte poradit sami nebo zapnout ALT.
Y/D - Na toto jsem taky ještě nepřišel, jestli někdo víte, tak mě doplňte.

C. Klávesy
Plyn na 0% - [F1]
Plyn ubrat - [F2] nebo Page Down
Plyn přidat - [F3] nebo Page Up
Plyn na 100% - [F4]
Směs 0% - [Ctrl] + [Shift] + [F1] - (u proudových letadel uzavření přívodu paliva)
Směs ubrat - [Ctrl] + [Shift] + [F2]
Směs přidat - [Ctrl] + [Shift] + [F3]
Směs 100% - [Ctrl] + [Shift] + [F4] - (u proudových letadel otevření přívodu paliva)
Nastartovat - [Ctrl] + [E]
Vzdušné brzdy - [´], [ˇ]
Podvozek - [G]
Klapky zasunout - [F5]
Klapky zasunout o 1 - [F6]
Klapky vysunout o 1 - [F7]
Klapky vysunout - [F8]
Brzdy - [.] [tečka]
Parkovací brzdy - [Ctrl] + [.] [tečka]
Levá brzda - [F11]
Pravá brzda - [F12]
Světla - [L]
Posuvný mód - [Y]
Toto jsou jen základní klávesy. Ve hře jich je samozřejmě mnohem více.

D. Přístroje
1) Umělý Horizont (Attitude indicator).
Umělý Horizont poznáte snadno, velmi často mívá dvě barvy, má na sobě udělané čárky a napsané úhly. Pomáhá pilotům určit náklon jak na stranu, tak i nahoru a dolů. Někdy pod ním bývá umístěn sklonoměr (inclinometer).

2) Sklonoměr (inclinometer).
Jedná se o malý přístroj, který bývá součástí umělého horizontu nebo zatáčkoměru. Vypadá jako zahnutá trubička s kuličkou uvnitř. Ukazuje pilotovi, zda neklouže zatáčku. Ve FS funguje jen když máte vypnutý Autorudder.

3) Zatáčkoměr (Turn coordinator).
Tímto přístrojem jsou vybavena jen některá letadla. Na obrázku je letadlo zezadu a ukazuje vám, jestli letíte rovně nebo zatáčíte.

4) Rychloměr (Airspeed indicator).
Ukazuje vám vaši rychlost. Může ukazovat dvě. Jednu, pokud máte v obtížnosti ukázanou skutečnou nebo měřenou. Některá letadla jsou vybavena oběma. Chcete-li vetší realitu, dejte si měřenou.

5) Heading indicator.
Ukazuje vám směr, kterým letíte, ale i to, kam máte nastaveného autopilota HDG. Bývá to takový malá zobáček.

6) Výškoměr (Altimetr).
Ukazuje vám vaši výšku. Někomu může připomínat hodiny. Má dvě ručičky. Ta větší ukazuje ve stovkách stop nebo metrů, ta menší v tisících a pak je tam takový puntík a ten ukazuje v desetitisících.

7) Variometr (Variometr; Vertical speed).
Ukazuje vám jestli a jak rychle stoupáte, nebo klesáte.

8) Otáčkoměr (Tachometr).
Ukazuje vám otáčky vašeho motoru (jen vrtulová letadla).
V této hře můžete narazit na spoustu dalších přístrojů, jako jsou palivoměr, teplota oleje apod. Nebudu je zde všechny popisovat, protože mi připadají jasné a se spoustou dalších se ještě také setkáte u letadel stažených z internetu.

E. Navigace
Letecká navigace je poměrně složitá. Já jsem ji taky úplně nepochopil a tak vám popíši jen něco. VOR navigaci neumím používat, tak kdyby někdo věděl tak to sem napište. Já létám podle GPS nebo podle NAV, ale to jen u větších letadel. Stačí jen nastavit frekvenci do NAV radia, zapnout autopilota a NAV. Pokud letíte podle GPS, tak musíte přepnout tlačítko NAV/GPS do pozice GPS a zapnout NAV, ale musíte mít nastavené v GPS ID (většinou čtyři písmena např. LKPR). Chcete-li si ale užít skutečný provoz, doporučuji létat IFR lety, které si musíte vytvořit v Plánovači letů. Pak letíte tak, jak vám říká dispečer. Poté vám stačí v autopilotovi zapnout ALT a HDG a to vše vám říká ŘPL. Řekne vám, jak vysoko a jakým směrem máte letět a dokonce vás navede na přistání a pak stačí jen zapnout APR. Pokud letíte podle IFR, můžete si vybrat přistávací dráhu, nebo výšku, ve které chcete letět, ale ne vždy vám může být vyhověno. To je asi vše. Mohl by ten návod být delší, ale tohle by vám mělo pro začátek stačit.

Autor:Jiří Brezolubský



Počet zobrazení: 70
Přidáno dne: 01.11.2005